Jawabanmu

2014-03-11T18:43:55+07:00
Khir-akhir ini isu alam sekitar kerap menjadi perhatian dan membimbangkan semua penduduk di dunia kerana kesannya yang sudah mula dirasai seperti peningkatan suhu di dunia yang menyebabkan kematian banyak hidupan laut.
        Isu ini sudah tentu membimbangkan semua pihak kerana kesan peningkatan suhu ini bakal menyebabkan berlaku ketidakseimbangan kepada alam sekitar dan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan berlakunya pemanasan global dan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan berlakunya pemanasan global dan kepupusan flora dan fauna. Berikut merupakan contoh-contoh isu kesan daripada pencemaran alam sekitar.

Terumbu Karang Malaysia Mula Mati (Kosmo, Julai 2010 
           Terumbu karang adalah karang yang terbentuk dari kalsium karbonat koloni kerang laut iaitu polip yang bersimbiosis dengan zooxanthellae iaitu sejenis organisma mikroskop. Terumbu karang penting sebagai sumber perikanan kerana banyak haiwan laut bergantung kepada terumbu karang untuk berlindung dan mendapatkan makanan. Namun begitu, terumbu karang dikatakan telah mula mati kesan daripada pemanasan global.  Isu ini baru sahaja digembar-gemburkan apabila terumbu karang yang menjadi tarikan pelancong di kebanyakan pulau di Malaysia mula mati. Sehubungan dengan itu, sidang akhbar dibuat bagi mengumumkan penutupan Sembilan pulau taman laut dan tiga pulau lain di Kedah, Terengganu dan Pahang bagi membendung masalah kelunturan terumbu karang yang semakin kriktikal.
2014-03-11T19:10:29+07:00
1. Gelombang Beku Antartikafenomena alam, gelombang bekuMerupakan fenomena langkah yang terjadi di daerah Antartika. Penyebab terjadinya keanehan tersebut adalah tidak lain dant tidak bukan faktor suhu dingin di Antartika. Bilamana terjadi sebuah longsor yang menerpa laut di Antartika maka akan menghasilkan gelombang, dan suhu dengan minus jauh dibawah 0 derajat selcius seketika akan membekukan gelombang tersebut.
2. Empat Matahari muncul di Chinafenomena 4 matahari di chinaMerupakan fenomena yang sempat meggemparkan negeri tirai bambu tersebut tahun lalu. Pada kejadian itu, tampak matahari muncul 4 biji di langit negara tersebut. Menurut para ahli kejanggalan tersebut hanyalah sebuah efek atmosferik yang sudah tidak asing lagi di dunia Sains. Fenomena tersebut juga dikenal dengan sebutan Sun Dog.
3. Hujan Kodok di Jepanghujan kodok di jepangHujan adalah hal biasa yang dapat melanda setiap tempat, namun ceritanya akan sedikit berbeda jika hujan yang datang bukan cuma air melainkan kecebong/ anak kodok. Beradasarkan laporan telegraph.co.uk, sebuah kejadian yang dialami seorang pria berusia 55 tahun menyebutkan jika ia menemukan lebih dari 100 kecebong mati diatas kaca mobil setelah beberapa saat mendengar suara aneh.
Bukan hanya itu saja, pejabat lokal kejadian serupa 48 jam setelah kejadian sebelumnya di tempat yang sama, kota Hakusan. Berdasarkan penelitian yang dilakukan, para peniliti menyebutkan jika kecebong tersebut berasal dari angin yang membawa air naik keatas dimana air mengandung telur katak dan anak ikan.
4. Hujan Warna-warni di Sri Lankahujan warna warniMengutip Vivanews, kejadian tersebut terjadi di wilayah Sri Lanka, konon masyarakat dibuat heboh akibat hujan yang terjadi di beberapa wilayah di Sri Lankan meningkalkan bekas warna yang berwarna-warni. Hal tersebut memancing para ilmuan untuk meneliti kejanggalan tersebut.
5. Langit terbelah di Jogjafenomena langit terbelah di jogjaPeristiwa janggal ini terjadi pada bulan 11 Juni 2010 yang mana tampak sekali bahwa langit di atas daerah Jogja tampak terbelah oleh sebuah pembatas. Kejadian tersebut sempat membuat warga panik dan ketakutan. Sungguh mengagumkan kehadiran akan kejanggalan langit yang tidak biasa dilihat oleh warga setempat.fenomena langit terbelah di jogja