Jawabanmu

Jawaban paling cerdas!
2014-09-08T15:23:34+07:00
Hiperbola. personifikasi, litotes, metafora, metominia
pengertiannya..
hiperbola= melebih"kan
Personifikasi= menpunyai sifat seperti manusia,
metafora= perubahan
hiperbola, personifikasi, metafora termasuk majas perbandingan
Majas terdiri atas :
Majas Perbandingan
Majas Pertentangan
Majas Sindiran
Majas Penegasan
2014-09-08T15:23:36+07:00
1) Majas Perbandingan
2) Majas Sindiran
3) Majas Penegasan
4) Majas Pertentangan

ur wel (y)
Majas Pertentangan adalah “Kata-kata berkias yang menyatakan pertentangan dengan yang dimaksudkan sebenarnya oleh pembicara atau penulis dengan maksud untuk memperhebat atau meningkatkan kesan dan pengaruhnya kepada pembaca atau pendengar
Majas Perbandingan ialah kata-kata berkias yang menyatakan penegasan untuk meningkatkan kesan dan pengaru
Majas sindiran ialah kata-kata berkias yang menyatakan sindiran untuk meningkatkan kesan dan pengaruhnya terhadap pendengar atau pembaca
ya terima kasih yaaaa
oke