Jawabanmu

Jawaban paling cerdas!
2014-09-05T19:37:58+07:00
HUBUNGAN DASAR NEGARA (PANCASILA) DENGAN KONSTITUSI DI INDONESIA (UUD 1945)
Pasal-pasal dalam UUD1945 adalah penjabaran dari pokok-pokok pikiran yang ada dalam Pembukaan UUD1945.
Contoh:
1. Sila pertama, dijabarkan di pasal 29 UUD 1945, pasal 28 (UUD 1945 amandemen) 
2. Sila kedua, dijabarkan di pasal-pasal yang memuat mengenai hak asasi manusia.
3. Sila ketiga, dijabarkan di pasal 18, pasal 35, pasal 36 UUD 1945
4. Sila keempat dijabarkan pada pasal 2 s.d 24 UUD 1945
5. Sila kelima dijabarkan pada pasal 33 dan 34 UUD1945 

Atau dengan kata lain bahwa pembukaan UUD 1945 yang membuat dasar falsafah negara Pancasila, merupakan satu kesatuan nilai dan norma yang terpadu yang tidak dapat dipisahkan dengan rangkaian pasal-pasal dan batang tubuh UUD 1945. 
Jadi Pancasila itu disamping termuat dalam pembukaan UUD 1945 (rumusannya dan pokok-pokok pikiran yang terkandung didalamnya) dijabarkan secara pokok dalam wujud pasal-pasal batang tubuh UUD 1945.

Jadi Pancasila adalah jiwa, inti sumber dan landasan UUD 1945. Secara teknis dapat dikatakan bahwa pokok-pokok pikiran yang terdapat dalam pembukaanUUD 1945 adalah garis besar cita-cita yang terkandung dalam Pancasila. Batang tubuh UUD 1945 merupakan pokok-pokok nilai-nilai Pancasila yang disusun dalam pasal-pasal.
2014-09-05T19:38:57+07:00
Sila pertama menjiwai dan mendasari silasila ke 2,3,4&5
Sila kedua dijiwai oleh sila pertama bersama-sama menjiwai sila ke 3,4&5
Sila ketiga dijiwai oleh sila pertama dan kedua bersama-sama menjiwai sila ke 4&5
Sila keempat dijiwai oleh sila pertama kedua dan ketiga,bersama-sama menjiwai sila ke 5
Sila kelima dijiwai oleh sila pertama,kedua,ketiga dan keempat