Jawabanmu

2014-02-09T18:00:10+07:00
Buat anyaman apa ya? Anyaman tikar, anyaman dari kertas atau yang lain?
anyaman tikar
bagaimana cara membuatnya?
Jawaban paling cerdas!
2014-02-09T18:09:07+07:00
LANGKAH 1
memulakan proses mengayam dengan melakukan proses melurut bilah mengkuang dengan menggunakan pelurut.. proses melurut bertujuan untuk melembutkan bilah mengkuang supaya mudah dianyam..
LANGKAH 2
mulakan anyaman pada bahagian tengah kelarai yang dipilih.... kelarai yang dipilih kelarai bunga api
LANGKAH 3
anyaman yang dimulakan ditengah dikembangkan sehingga membentuk kelarai...kemaskan anyaman dengan merapatkan jarak antara bilah-bilah mengkuang.
LANGKAH 4
mulakan langkah mengayam untuk kelarai kedua apabila kelarai pertama sudah siap di anyaman.

anyaman yang hampir siap...hanya tujuh kelarai yang dibuat mengikut kehendak penganyam.
LANGKAH 5
terbalikkan anyaman...selitkan bilah mengkuang yang lebih pada bahagian belakang anyaman..
LANGKAH 6
kemaskan lebihan mengkuang yang diselit pada bahagian belakang anyaman...ianya bertujuan supaya anyaman lebih kemas..
1 5 1