Jawabanmu

2014-08-09T18:14:44+07:00
Hati merupakan organ dalaman dan kelenjar terbesar di dalam badan manusia yang memainkan peranan penting dalam penyahtoksikan serta metabolisma badan. Hati merupakan antara organ utama di bahagian abdomen dan berada di bawah tulang rusuk.

Kedudukan hati selalunya di bawah rusuk sebelah kanan tetapi ada juga individu yang hatinya terletak di sebelah kiri.

Organ ini banyak fungsinya, bukan sahaja dalam metabolisma makanan malahan sebagai penawar toksin atau apa juga racun yang masuk ke dalam badan. Fungsi menguraikan ubat dan racun ini amat penting bagi mengelakkannya menjadi racun dan merosakkan badan.

Hati juga boleh menukar sesetengah bahan menjadi bahan aktif yang boleh digunakan badan dan membuang bahan sampingan berbahaya yang dikeluarkan melalui najis atau air kencing.

Hati juga menghasilkan hempedu yang disimpan di dalam pundi hempedu untuk digunakan dalam proses penghadaman lemak. Selain itu, hati turut berfungsi sebagai kilang simpanan untuk gula, lemak, protein dan vitamin yang akan dikeluarkan mengikut keperluan badan.
1 3 1
Jawaban paling cerdas!
2014-08-09T18:16:30+07:00
Hati adalah kelenjar terbesar dan kompleks dalam tubuh. 
fungsi hati adalah membantu metabolisme lemak, membantu metabolisme protein, membantu metabolisme lemak, menetralisir obat- obatan dan hormon
                
jawabannya bagus banget aku suka tapi kurang banyak :(
biar gampang dihapal