Jawabanmu

2014-06-30T06:12:51+07:00
percakapan dalam bahasa Jawa.

A : Piye Kabare? (Apa kabar?)
B : Apik. Hla kowe piye? (Baik. Lha kamu bagaimana?)
A : Aku ya apik. Wah, wis suwe ora ketemu ki. Kangen rasane karo kanca. ( Aku juga baik. Wah, sudah lama tidak ketemu nih. Kangen rasanya sama teman).
B : Saiki kowe wis nyambut gawe apa durung? (Sekarang kamu sudah kerja apa belum?)
A : Aku durung nyambut gawe isih nganggur. Hla kowe piye? (Aku belum kerja masih nganggur. Lha kamu bagaimana?)
B : Alhamdulillah, aku wis oleh gawean. Ya wis ayo mangan bareng ning warung mi ayam kae. Tak traktir tenang wae.(Alhamdulillah, aku sudah dapat kerja. Ya udah makan bareng di warung mi ayam itu yuk.Aku traktir tenang saja)
A : Ayo. (Ayo)
Jawaban paling cerdas!
2014-06-30T06:27:21+07:00
PIAN lagi badiri saurangan di Tarminal Kadatangan Bandara Syamsudin Noor. Ada seikung
SUPIR TAKSI mendatangi PIAN

SUPIR TAKSI :Handak kemana pian, Pak? Handak ke Banjar(masin), kah?
PIAN :Iya. Ulun handak ka
Jalan Antasari.
(Jl. Antasari adalah alamat hotel wadah pian akan bamalam)
SUPIR TAKSI  : Boleh, Pak. Ayo, lawan ulun.
PIAN : Barapa?
SUPIR TAKSI  :Biasa, Pak. Seratus tujuh lima.
PIAN : Uma, ai. Larangnya, pang?
SUPIR TAKSI  : Boleh kurang, Pak ai.
PIAN : Biasanya ulun seratus dua puluh haja.
SUPIR TAKSI  : Seratus lima puluh lah, Pak.
PIAN :Kadusah, gin. Ulun manghadangi diambili kawan haja, gin.
PIAN lalu pura-pura mancari nomor kontak di ponsel.
SUPIR TAKSI :kalihatan pina putus asa.

SUPIR TAKSI : (maulangi pertanyaan yang sama supaya kada supan) Di Banjar(masin), di mananya, Pak?
PIAN:Ka Jalan Antasari,
umbah pasar.

SUPIR TAKSI : Ayo, Pak. Wan/lawan ulun.
PIAN : Seratus dua puluh, kalo/klo?
SUPIR TAKSI :I'ih, Pak, ai. Kada papa, gin. Pian hadangi haja di situ. Maunjuk ka arah zebra cross di parkiran taksi)
SUPIR TAKSI: bahancap ke loket gasan mambayar retribusi wan maambil karcis parkir. Inya lalu mamindahakan motornya ke zebra cross. Inya lalu manulungi PIAN mamasukakan barang-barangnya ke dalam bagasi.

ARTINYA

ANDA sedang berdiri sendirian di Terminal Kedatangan Bandara Syamsudin Noor. Ada seorang SUPIR TAKSI menghampiri ANDA.
SUPIR TAKSI :Mau kemana Anda, Pak? Mau ke Banjar(masin), ya?
ANDA  :Iya. Saya mau ke
Jalan Antasari.
(Jl. Antasari adalah alamat hotel tempat Anda akan menginap)
SUPIR TAKSI  :Boleh, Pak. Ayo, sama saya.
ANDA  Berapa?
SUPIR TAKSI  :Biasa, Pak. Seratus tujuh lima.
ANDA  :Busyet, deh. Mahal banget, ya?
SUPIR TAKSI  :Boleh kurang kok, Pak.
ANDA Biasanya saya seratus dua puluh saja.
SUPIR TAKSI  : Seratus lima puluh deh, Pak.
ANDA :Nggak usah, deh. Saya menunggu dijemput teman aja, deh.
ANDA lalu pura-pura mencari nomor kontak di ponsel. SUPIR TAKSI terlihat agak putus asa.
SUPIR TAKSI (mengulangi pertanyaan yang sama agar tidak malu) Di Banjar(masin), di mananya, Pak?
ANDA:Jalan Antasari,
setelah pasar.

SUPIR TAKSI :Ayo, Pak. Sama saya.
ANDA :Seratus dua puluh, kan?
SUPIR TAKSI :Iya, Pak. Gak apa-apa, deh. Anda tunggu saja di situ. (Menunjuk ke arah zebra cross di parkiran taksi)
SUPIR TAKSI :bergegas ke loket untuk membayar retribusi dan mengambil karcis parkir. Ia lalu memindahkan mobilnya ke zebra cross. Ia lalu membantu ANDA memasukkan barang-barangnya ke dalam bagasi.