Sebuah belah ketupat memiliki panjang masing masing diagonalnya 8cm dan 10cm bila kedua diagonal itu diperpanjang menjadi 3/2 kalu panjng semula maka selisih luas belah ketupat yang di perbesar terhadap luas belah ketupat semula adalah...

2

Jawabanmu

2014-06-01T20:50:26+07:00
Luas semula : 40 cm2
Luas setelah di perbesar : 90 cm2
Perbandingan : 9 : 4
Jawaban paling cerdas!
2014-06-01T20:51:41+07:00
D1 = 8
d2 = 10
kalau diperbesar jadi
d1 = 12
d2 = 15

luas pertama = 1/2.8.10 = 40
luas kedua = 1/2.12.15 = 90
perbandingan = 40 : 90 atau 4 : 9
1 5 1