Jawabanmu

2014-06-01T18:46:56+07:00
* Asas teritorial Asas ini didasarkan pada kekuasaan Negara atas daerahnya. Menurut asas ini, Negara melaksanakan hukum bagi semua orang dan semua barang yang ada di wilayahnya. Jadi, terhadap semua barang atau orang yang berada diluar wilayah tersebut, berlaku hukum asing (internasional) sepenuhnya.
Asas kebangsaan
Asas ini didasarkan pada kekuasaan Negara untuk warga negaranya.
 Menurut asas ini, setiap warga Negara dimanapun ia berada tetap mendapat perlakuan hukum dari negaranya. Asas ini mempunyai kekuatan ekstrateritorial. Artinya hukum dari Negara tersebut tetap berlaku juga bagi warga negaranya, walaupun berada dinegara asing.

* Asas kepentingan umum Asas ini didasarkan pada wewenang Negara untuk melindungi dan mengatur kepentingan dalam kehidupan bermasyarakat.
Dalam hal ini, Negara dapat menyesuaikan diri dengan semua keadaan dan peristiwa yang bersangkut paut dengan kepentingan umum. Jadi, hukum tidak terikat pada batas – batas wilayah suatu Negara.

terus kalok asas hukum internasional apa aja ?
Asas pacta sunt servanda,Asas egality rights,Asas reciprositas,Asas courtesy,Asas rebuc sic stantibus,Asas persamaan derajat,Asas keterbukaan,Asas nebis in idem,Asas jus cogents,Asas inviolability dan immunity.
jdikan yg terbaik yaaa
ok kak ,, makasih ya :)
iyaaa masama.. :)
2014-06-01T18:47:05+07:00
1. asas teritorial,
2. asas kebangsaan
3. asas kepentingan umum