Jawabanmu

Jawaban paling cerdas!
2014-06-01T17:50:16+07:00
Sajak adalah puisi baru yang bebas daripada peraturan-peraturan dalam pembentukan rangkap, baris, kata-kata dan irama. Sajak mengungkapkan perasaan & pemikiran penyair secara imaginative dan disusun dengan menumpukan semua 
Sajak bersifat demikian untuk dapat mengucapkan fikiran penyair dalam cara yang lebih indah, segar dan bebas.
 SIFAT-SIFAT SAJAK Tidak mempunyai imbangan bunyi yang tetap
Sajak tidak semestinya mengemukakan pertentangan bunyi atau rima akhir di hujung tiap-tiap baris ayat atau dimana-mana juga.
Mempunyai rangkap, tetapi bilangan baris ayat pada serangkap tidaklah tetap.
Mempunyai baris-baris ayat yang membangunkan rangkap.
Mempunyai keharmonian atau penyesuaian yang baik antara isi dengan bahasa.
 BENTUK-BENTUK SAJAK  Disitkhon Sajak yang ditulis dalam bentuk dua baris bagi tiap-tiap serangkap.  Terzina Sajak yang serangkapnya terdiri daripada tiga baris  Quantrain Sajak yang rangkap-rangkapnya terbangun atas empat baris. Bentuknya lebih menyerupai pantun dan syair.  Quintain Sajak yang rangkapnya dibentuk oleh lima baris atau kalimat  Sextet Sajak yang digubah dengan pemaikaian rangkap yang terdiri daripada enam baris.  Oktaf (stanza) Sajak yang rangkapnya terdiri oleh lapan baris atau kalima ISI DALAM SESEBUAH SAJAK  Unsur pujaan
Unsur keagamaan
Unsur kesedihan
Unsur pengajaran
Unsur sindiran
Unsur percintaan
Unsur pengisahan
 Tema sajak:-  Tema ialah persoalan pokok yang hendak disampaikan oleh penyair.
Tema diri: berdasarkan pengalaman diri.
Tema cinta: cinta akan kekasih, ibu bapa, tanah air, bangsa dan negara.
Tema masyarakat: memaparkan simpati dan nasib masyarakatnya di samping saranan penyajak tentang langkah-langkah mengatasinya.
Tema alam: gambaran alam seperti keindahan dan pencemaran alam.
Tema semangat perjuangan / nasionalisme: semnagat pahlawan negara
Tema ketuhanan & keagamaan: soal kesedihan, kematian, kesedaran dan sebagainya
MKSIH :)
sama sama ^^ semoga membantu :D
2014-06-01T17:55:15+07:00
Sajak adalah persamaan bunyi, rima {dlm pantun, syair dll}
sedangkan puisi adalah ragam sastra yang bahasanya terikat oleh irama, matra, rima, serta penyusunan bait dan larik.