Ekosistem alami adalah ekosistem yang terbentuk secara alami tanpa adanya campur tangan manusia. Ekosistem alami dibedakan menjadi 2, yaitu ekosistem darat dan ekosistem perairan. Contoh ekosistem darat adalah ekosistem hutan. Contoh ekosistem perairan adalah ekosistem danau, ekosistem rawa dan lain sebagainya

Jawabanmu

2014-01-28T12:43:09+07:00
Konservasi Sumber Daya Alam Hayati dan Ekosistemnya Konservasi Sumber Daya Alam Hayati dan Ekosistemnya Sumber daya alam hayati adalah unsur-unsur hayati di alam yang terdiri dari sumber daya alam nabati (tumbuhan) dan sumber daya alam hewani (satwa) yang bersama dengan unsur non hayati di sekitarnya secara keseluruhan membentuk ekosistem. sedangkan Ekosistem sumber daya alam hayati […] :)
1 5 1
2014-01-28T12:43:14+07:00
Konsep ekosistem di perkenalkan oleh Sir Artur Tesley seorang ahli ekologi di Britain pada tahun 1935. Istilah"ekosistem" berasal dari perkatan oikos dalam Bahasa Yunani bermaksud rumah atau tempat tinggal . ekosistem merujuk kepada satu sistem dimana dua komponen , Iaitu hidup dan bukan hidup saling bertindak balas , komponen hidup terdiri daripada manusia haiwan dan tumbuhan termasuk hidupan seni . Komponen bukan hidup pula terdiri daripada unsur-unsur udara ,cahaya ,air,dan tanih. Kesemua komponen itu mempunyai fungsi tertentu. Setiap unsur bagi komponen saling bergantungan untuk mewujudkan keadaan seimbang.