Jawabanmu

2014-05-10T22:19:47+07:00
panjang seutas tali, mula-mula dipotong 1/3 nya. kemudian dipotong lagi 3/4 dari sisa talinya. tali itu sekarang tinggal 60 cm. panjang tali semula adalah...

misalkan panjang tali = x
maka
1/3X + 3/4(x-1/3X) + 60 = x
1/3X + 3/4 (2/3X) + 60 = X
1/3X +1/2X + 60 = X
................................................. seluruh ruas dikalikan 6
2X + 3X + 360 = 6X
5X + 360 = 6X
6X-5X = 360
X = 360 cm
jadi panjang tali awal = 360 cm

Jawaban paling cerdas!
2014-05-10T22:20:39+07:00
Tali yang dipotong/digunakan : 1/3 + 3/4 = 13/12
Panjang Tali semula 13/12 x 60 = 65 cm
semoga bermanfaat,, jika berkenan tandai yang terbaik ya :)