TIADA KHALIK BARANG SEDETIK : NIKMAT ILAHI KARYA ALI HASJMY
Tiada khali barang sedetik,
Nikmat Ilahi dari hatiku,
Alam terpandang segala cantik,
Meiramakan jiwa deru-rinderu,
T iada sunyi barang sesaat,
Nikmat Ilahi melingkungi daku,
Alam keliling nambahkan gairat,
Dalam bernajat menembang lagu.
ini lanjutannya : O...Tuhan penuh sudah jiwaku,
Dengan nikmat-Mu,
Berilah daku ilham,
Yang dapat menuntun daku,
Cara menerima nikmat-Mu,
O...Tuhan,ajarilah daku,
Pandai memehami kinayat nikmat-Mu.
PENGEMIS
Karya : Ali Hasjmi
“ Beri aku sedekah o, Tuan
Belum makan dari pagi
Tolonglah pak tik, wahai tuan
Seteguk air sesuap nasi

Lihatlah tuan nasib kami
Tiada sanak tiada saudara
Pakaian di badan tidak terbeli
Sepanjang jalan meminta-minta
lanjutan ->
Lihatlah tuan untuk kami
Pondok tiada huma tiada
Bermandi hujan berpanas hari
Di tengah jalan terlunta-lunta

Bukan salah bunda mengandung
Buruk suratan tangan sendiri
Sudah nasib sudah untung
Hidup malang hari ke hari

0, Tuan, jangan kami cibirkan
Jika

Jawabanmu

2014-04-13T22:39:00+07:00
MENYESAL
                            Karya, Ali Hasjmi
Pagiku hilang sudah melayang
Hari mudaku sudah pergi
Kini datang membayang
Batangusiaku sudah tinggi
Aku lalai di pagi hari

Beta lengah di masa muda
Kini hidup meracun hati
Miskin ilmu miskin harta,
apa guna kusesalkan

Menyesal tua tiada berguna
Hanya menambah luka sukma
Kepada yang muda ku harapkan
Atur barisan di pagi hari
Menuju arah padang bhakti
maaf nurulaini. saya minta puisi nikmat ilahi
Jawaban paling cerdas!
2014-04-13T23:01:44+07:00
TIADA KHALIK BARANG SEDETIK : NIKMAT ILAHI KARYA ALI HASJMY
Tiada khali barang sedetik,
Nikmat Ilahi dari hatiku,
Alam terpandang segala cantik,
Meiramakan jiwa deru-rinderu,

T iada sunyi barang sesaat,
Nikmat Ilahi melingkungi daku,
Alam keliling nambahkan gairat,
Dalam bernajat menembang lagu.

O...Tuhan penuh sudah jiwaku,
Dengan nikmat-Mu,
Berilah daku ilham,
Yang dapat menuntun daku,
Cara menerima nikmat-Mu,
O...Tuhan,ajarilah daku,
Pandai memehami kinayat nikmat-Mu.

1 5 1