Jawabanmu

Jawaban paling cerdas!
2014-03-28T20:26:01+07:00

Ini adalah Jawaban Tersertifikasi

×
Jawaban tersertifikasi mengandung isi yang handal, dapat dipercaya, dan direkomendasikan secara seksama oleh tim yang ekspert di bidangnya. Brainly memiliki jutaan jawaban dengan kualitas tinggi, semuanya dimoderasi oleh komunitas yang dapat dipercaya, meski demikian jawaban tersertifikasi adalah yang terbaik dari yang terbaik.
Cara masyarakat mendapat informasi dahulu ialah media cetak, kini media elektronik (tv,radio,video,dll). Jangkauan audiens lebih luas dan maklumat juga lebih banyak dan teratur. Penggunaan media baru seperti media baru seperti internet, mempelbagaikan hubungan antara manusia di seluruh pelosok dunia.

Menurut Mc Quail dalam bukunya  Mass Communication Theories (2000 : 66 ) ada enam perspektif peranan media iaitu;

"window on event and experience"-Media dipandang sebagai tetingkat yang membolehkan khalayak melihat perkara atau sesuatu yang sedang berlaku di luar pengetahuan seseorang.Dalam erti kata lain media merupakan saranan belajar  untuk mengetahui pelbagai peristiwa."a mirror of event in society and the worl, implying a faithful reflection "-Media dianggap sebagai cermin kepada pelbagai peristiwa yang ada dalam masyarakat dan dunia .
"Garekeeper "-Media juga dianggap sebagai penapis yang memilih berbagai hal untuk diberi perhatian atau tidak.media sentiasa memilih isu,maklumat atau bentuk content yang lain berdasarkan standart para pengelolanya.
"Guide "-Media juga dikenali sebagai penunjuk jalan atau interpreter,yang  menterjemahkan dan menunjukkan arah atas pelbagai ketidakpastian atau alternatif yang pelbagai.
"forum "-Media turut dikenali sebagai forum untuk mempresentasikan berbagai maklumat dan idea-idea kepada khalayak,sehingga memungkinkan terjadinya tanggapan dan maklum balas.
"interlocuter"-Media turut dikenali sebagai interlocuter yang tidak hanya sekadar tempat berlalu lalangnya maklumat ,tetapi juga pasangan berkomunikasi yang membolehkan berlakunya interaktif.

2 5 2